aldstarvisast

onsdag, juli 27, 2005

Ännu en underbar dag utan trassel…utopiska tanke!



Skavet i ögat som började i går eftermiddag och resulterade i fasttejpad våt näsduk för att kunna se Kajsa hoppa på TV, tvingade mig in till stan före jobbet.
Eller rättare sagt, jag ringde till St:Eriks Ögonakut på morgonen och de vägrade ta emot mig om jag inte gick till min optiker först.
Så jag åkte till Norrlandsgatan och optikern (den snälla som tog emot mig med en gång) gav mig domen ”inflammation klockan elva från mitt håll och svullen röd slemhinna, bör undersökas av läkare för snabbare behandling”…?
Klockan elva visade sig vara en beskrivning på VAR i ögat inflammationen satt och inte hur dags jag fått den.
Ok, så var finns det en ögonläkare mitt i semestern?
Tog en promenad till Cityakuten på Hötorget bara för att få reda på att ”läkaren” var sjuk.
Låter nästan lite småstadslikt, att ”läkaren” är sjuk?
Jaja, så är det i semestertider även i Stockholm.
De skulle få in en ny läkare i morgon och hon rekommenderade mig att vara där tidigt för det brukar bli kö. Kan man beställa läkare på postorder?
Jag har tidig jour i morgon, så det funkar inte.
Ringde då igen till St:Eriks Ögonakut, men de ville inte ta emot mig då jag inte ”verkade tillräckligt akut sjuk” och jag är för dålig på att ljuga.
Hon hänvisade till min husläkare.
Ringde till Tumba Vårdcentral, men där kan man inte boka en vanlig läkartid, man måste boka en akuttid…och det samma dag!
Så nu är jag tvungen att vänta till i morgon bitti och då ringa igen och hoppas att jag kan få en tid efter klockan två som är det tidigaste jag kan smita från jobbet.
Om jag inte tar med mig sovsäck och proviant och slår mig ner på Huddinge Närakut i kväll i stället, vi får se.

PS. Glömde skriva att pendeltåget jag skulle ha åkt med in till stan idag blev inställt samma minut som det skulle ha avgått, är jag förvånad?..inte mycket…DS

12 Comments:

  • At 2:21 em, Blogger Kattis said…

    Jösses - du har väl inte få pilgift i ögat......... (läskig groda på bilden).

     
  • At 3:21 em, Blogger Bloggblad said…

    Hm... min diagnos: tittat för mycket på Tour de France och letat bara häckar (och jag vet vem som inspirerat dig!)

    I övrigt är det en bra beskrivning av sjukvården av idag.

     
  • At 3:32 em, Blogger maruschka said…

    Nylon: Kanske var lite väl magstark bild för att beskriva mitt tillständ...*s*

    bloggis: Har missat hela Tour de France, men tittade på söta unga spjutkastare i Helsinkis frirdrott i förrgår...;o)

    Visst fungerar den svenska sjukvården kanon?...och om jag vänder mig till en privat ögonklinik, typ Sophiahemmet, så får jag en tid om tre veckor, så det hjälper ju inte heller...*suck*

     
  • At 5:04 em, Blogger Vi på Kantarellen said…

    Man kan hitta husläkare på Ebay. De finns under kategorin Husdjur. Bara lägg ett bud...dom snyggaste är dom som blir dyrast.

    blogblad! jag HAR i alla fall ingen inflammation. Men jag har kanske "stål-ögon"

     
  • At 5:12 em, Blogger Bloggblad said…

    Spjutkastare! Aha! Där har vi det.
    Mamselamsen: Du är nog tillvand, just det! Stålöga får man då.

     
  • At 5:29 em, Blogger Vi på Kantarellen said…

    bloggblad! Jag tror att jag har stål-mun också... en välsmord en.

     
  • At 11:00 em, Blogger Bloggblad said…

    Men Maruschka! Du har väl inte haft tomt på besök som det stod hos Batbut?
    Men ok - du ser inte så bra idag... glömde det.

     
  • At 11:02 em, Blogger Batbut said…

    Aha..jag vet! Blogginflammation, får man av för mkt närgånget stirrande på en flimrande dataskärm när man försöker tyda alla mysko bloggar man passerar. Enda boten - bloggpaus! Men då behöver man förmodligen uppsöka akut psykvård och det är etter värre! Så satsa på Huddinge Närakut eller skaffa en ögonläkare till bekantskapskretsen

     
  • At 8:18 fm, Blogger maruschka said…

    Gud vad det är mysigt när ni helt enkelt slår er ner här och diskuterar, mamse och bloggblad...*fniss*

    Har fått en tid på min egen vårdcentral i mitt kvarter i eftermiddag, så jag kokar inte lika mycket idag...

     
  • At 10:53 fm, Blogger Gagga said…

    Visst var det Kajsa du visade på bilden!? Men det förstår ju inte dom där sportanalfabeterna!

     
  • At 1:15 em, Blogger maruschka said…

    gagga: självklart var det Kajsa!
    Eller var det Maruschka med ögonproblem?...*s*
    Eller kanske alla de där som hoppar ur munnarna på oss hela tiden...

     
  • At 7:39 em, Blogger Bloggblad said…

    Vi är som blomflugor - svårt att bli av med...

     

Skicka en kommentar

<< Home