aldstarvisast

tisdag, april 26, 2005

Det var länge sedan jag skrev...

Daterat: Tisdagen den 26:e april 2005 kl 12:56
Dra ner byxorna till under knäna, ställ dig på knä och andas in djupt...
Nej, det är inte ett artigt våldtäktsförsök utan en gastroundersökning på Gastrokliniken på Huddinge Sjukhus!
Min läkare konstaterade (efter att så försynt kört in en kamera 35 centimeter upp i min grovtarm) med 90% säkerhet att jag lider (ska gudarna veta att man gör!) av ulcerös colit, en kusin till Chrohns sjukdom ( http://www.magotarm.se/foldrar/chrons... ) men inflammationen sträcker sig oftast inte upp i tunntarmen vilket gör att risken är mindre
för viktminskning och problem som leder till påse på magen, tack gode gud!!!
Viktminskning i all ära, jag sköter hellre det själv med bantning i så fall...
Så nu tar jag först en ”helande” tablett (som ska skydda tarmen mot cortisonets ev. biverkningar) en halvtimme
före frukost (snacka om att få gå upp mitt i natten!) sedan 6 (sex!) cortisontabletter + en annat tablett som förhoppningsvis
ska förhindra inflammationen från att komma tillbaka...den tabletten kommer jag nog att få fortsätta äta sedan...
Samma procedur upprepas på kvällen de närmaste sex veckorna...*suck*
Har jag dessutom otur så kan jag svullna upp till en honvals storlek av cortisonet, men så illa ska det väl ändå inte gå?...*s*
Roligare dagboksinlägg har man väl skapat (tror jag?) men jag kommer tillbaka så fort det goda humöret gjort dito...