aldstarvisast

måndag, februari 13, 2006

3-årskalas med stressad morsa!

Ett litet opretentiöst barnkalas tänkte jag och bjöd fem små söta vildbattingar, två pojkar och tre tjejer för att hålla på jämlikheten.
Sex små välklädda varelser som när jag började räkna efter har två vuxna var i släptåg...alla utom en men då kan man räkna att sonens mormor var här så han hade tre vuxna!
Och bara för att stressa upp mig själv lite extra så köpte jag två fåtöljer och en tv-bänk på Blocket som jag och sambon gav oss iväg för att hämta på söndagsmorgonen.
Mormor bakade bullar och vi åkte till Södertälje i två omgångar då bilen var för liten för både bänk och fåtöljer.
Tårta inhandlades på Maxi då sonen önskade sig "en med glön masipan och dinosajej" på och vid marsipantårta går definitivt gränsen för mina köksliga kunskaper.
Dinosaurie försökte jag sedan måla dit med tårtgele i tub, lyckades nästan förstöra hela tårtan innan mormor tog över efter sin hysteriska dotter och helt sonika ritade en vasstand på papper, klippte ut den och satte den direkt på tårtan, och sonen blev helnöjd!
Innan alla kom hade jag lyckats bli osams med både sambo, son och nästan med mormor, och det ska mycket till för det...
Men alla kom som de sagt och bullar, kakor och tårta inmundigades under prat och lek...
Första gästerna kom två och de sista gick vid halv sju, allt var trevligt och mysigt och när sonen skulle somna frågade jag om han hade haft ett roligt kalas?
"Jo, det kom mycket folk, nej mammis, det kom många gäster till mig", fick jag till svar innan han somnade mätt på både intryck och tårta.

Jag ska spara detta blogginlägg till nästa år och påminna mig själv om att ett kalas kan bli opretentiöst och trevligt ÄVEN om jag inte stressar upp mig fullständigt innan.
Och att en vasstand i papper duger alldeles utmärkt!
Och förlåt kära sambo för mitt orättvisa humör...

10 Comments:

  • At 3:04 em, Blogger maruschka said…

    Jag vet, men vad f-n, man vill ju vara den perfekta värdinnan...*suck*
    Det var sonens tredje kalas och jag har blivit likadan de andra gångerna...Måste lära mig slappna av innan han blir stor nog att reagera på sin störda morsa...*s*

     
  • At 11:10 em, Blogger Bloggblad said…

    Så roligt det låter! Inte alls länge sen jag hade 3-årskalas med min son... bara 24 år sen... oj, det låter länge sen men känns som igår.
    Och idag började 3...f'låt 27-åringen på ett långvikariat. Härligt efter lång arbetslöshet.

     
  • At 9:03 fm, Blogger maruschka said…

    bloggis - hälsa och gratulera sonen, det är inte kul att gå arbetslös, speciellt inte om man är 27 och vill tjäna pengar!

    Jo, kalas är kul om man inte stressar, jag GÅR hellre på kalas än håller i dem...*s*

     
  • At 9:51 fm, Blogger Kattis said…

    Tänk jag fattar inte varför man ska jaga upp sig så sabla mycket å ha så högt ställda krav på att allt måste vara så perfekt. Jag funkar exakt likadant men övar numera för fullt på att inte vara så himla perfekt!!

     
  • At 4:44 em, Blogger maruschka said…

    nq - men i mina ögon ÄR du redan perfekt...*ler*

     
  • At 10:08 em, Blogger The Female Dinousaur said…

    Åh vad jag känner igen mig! Varenda bjudning, stor som liten, vi har haft sen lillknoppan kom (lillknoppan, var kom den ifrån?) har slutat med mig irrande som ett förvirrat kronhjon mellan köket och kaffe/middagsbordet. Inte kunnat slappna av för fem öre och när gästerna gått, har jag kommit på att jag knappt ens pratat med folk. Så konstigt det kan bli!

     
  • At 7:35 fm, Blogger Kattis said…

    Inte é jag perfekt inte, petade mej ju i näsan alldeles nyss!! *flinar*

     
  • At 8:48 fm, Blogger maruschka said…

    biggis - vi är nog tvillingsjälar, om än inte så lika fysiskt...*skrattar*

    nq - det såg ju inte jag...*ler*

     
  • At 11:28 fm, Blogger Vi på Kantarellen said…

    Jaa, och så börjar de skolan och vill bjuda in HELA klassen. Minns det som igår!!

     
  • At 9:26 fm, Blogger Jenny said…

    Låter som en sen tagen ur vårt senaste 3-års kalas. Aldrig mer lovade jag mig då...

     

Skicka en kommentar

<< Home